Special-pædagogisk forlag, 2003.
Børnebog. Letlæsningsbog.
Emne: stammen, følelser.
Nikolaj stammer, så han er bange for, at han ikke kan gøre indtryk på klassens nye pige. Men skolekomedien bringer nogle overraskelser
De to historier (Nikolaj og line er anden del af en serie. Den første hed: Nikolaj og de andre) skrevet af Linda Lassen, der tidligere har arbejdet med børn, der stammer, i sit job som psykolog på et taleinstitut.
Nikolaj og de andre handler om en dreng, der stammer. Historien foregår sammen med hans kammerater i skolen og på Taleinstituttet. Bogen er velegnet til frilæsning og højtlæsning.
”Spasser!” ”Spasser!” Nikolaj sigtede efter de taktfaste råb, der kom væltende ind over ham. Henrik brølede og tog sig til læben. De andre var på vej væk. Råbene var holdt op.
”Hvad sker der her?” Kurt var kommet. Han så vred ud. Henrik sagde ikke noget. Det var heller ikke nødvendigt. Han blødte fra munden. Nikolaj havde blod på højre hånds knoer.
”I går med mig!” Nikolaj og Henrik traskede af sted bag ved Kurts brede ryg. De gik ind på kontoret. Henrik fik lov til at vaske sig. Heldigvis havde han ikke tabt nogle af hans tænder.
”Hvad skete der?” Kurt så på Nikolaj. ”Ha-ha-han ka-ka- kaldte mig for spa-spa- spasser,” Nikolaj så ned i gulvet. Det var bare så flovt. Han kunne godt lide Kurt og havde ikke lyst til, at han skulle vide, hvad der var sket, men han kunne ikke finde på andet at sige end sandheden.
”Han så bare så skør ud,” sagde Henrik. ”Han lignede altså en spasser.”
Det summede inde bag Nikolajs øjne, han havde lyst til at slå ud efter Henrik igen.
Lektørudtalelse: (uddrag)
”Det hele virker realistisk, både Nikolajs følelser, spillet mellem kammeraterne og undervisningen på Taleinstituttet. Sin stammen kommer Nikolaj, og de fleste stammere, nok aldrig af med. Så budskabet er accept af ens egen situation, kontrolleret stammen, åbenhed og inddragelse af kammeraterne. De mange oplysninger om stammen gør, at bøgerne ikke bliver almindelig fritidslæsning, men nutidig og positiv brugslitteratur som vil være fin til en snak med børn, der stammer, og deres (klasse)kammerater…”
Bo Knudsen, lektørudtalelse (03/13) 2 452 667 4
Uddrag fra lektørudtalelse:
”Personerne er vedkommende og levende såvel som de følelser, de udtrykker, og sproget er letflydende og dialogrigt. Bogen ligger både hvad angår indhold og tilgængelighed på linje med Hej Jeppe af Erbs (97/22). Den lidt naive streg i forside-illustrationen, som er bogens eneste, skal nok fange opmærksomheden hos målgruppen. Bogen er oplagt i et emne om at være anderledes på 2.-4. klassetrin eller til selvstændig læsning 9 år.”
Karsten Boll, lektørudtalelse (03/13) 2 452 667 4
Anmeldelser:
“Bøgerne fylder lidt og rummer meget.”
Gull-Maj Svenningsen, Dansk Audiologopædi oktober 2003
“Bøgerne om Nikolaj er meget realistiske. Hans følelser, kammeraterne og undervisningen på Taleinstituttet er godt skildret. Han lærer at leve med og kontrollere sin stammen samt at acceptere sin egen situation.
Bøgerne er velegnede som frilæsning fra 2. klasse eller som udgangspunkt for en snak med børn, der stammer, og deres kammerater.”
Lisbeth Mortensen, Læsepædagogen nr 2/2004
I Nikolaj – og Line får klassen en ny pige, som drengene gerne vil gøre indtryk på. En god historie til højtlæsning eller frilæsning.
Anmeldt af Tove Kettner Heiberg i Folkeskolen:
Her er to bøger om en skoledreng, der stammer. De kan bruges både som almindelige frilæsningsbøger på mellemtrinnet, som oplæg til samtale om det at stamme og som læsestof for elever, der stammer.
Bøgerne er velskrevne og let læste. De anbefales hermed.